Visdomstænder

Gør dine visdomstænder ondt?

Visdomstænder

Visdomstænder begynder som regel at komme frem i de sene teenageÃ¥r eller i 20’erne. De er placeret bagerst i over- og undermunden. NÃ¥r visdomstænderne begynder at bryde frem, sÃ¥ kan der opstÃ¥ en smule ømhed. Der kan ogsÃ¥ forekomme hævelse, rødme, synkebesvær og i sjældne tilfælde feber. Hvis du har problemer med en visdomstand over en længere periode, sÃ¥ er det bedst at gÃ¥ til tandlægen.

Nogle gange bliver man nødt til at fjerne en visdomstand. Det kan der være forskellige årsager til. En visdomstand, der ikke vokser ordentligt ud, kan give betændelse i området omkring den. Der kan også opstå en cyste, som er et væskefyldt hulrum, rundt om kronen på tanden.
Hos nogle mennesker er kæben for smal, og der er ikke plads til den nye tand, som kan genere resten af tandsættet. I disse tilfælde kan det nogle gange også være nødvendigt at fjerne tanden.

Visdomstænderne kan være svære at holde rene, fordi de sidder så langt bag i munden. Det er dog vigtigt at opretholde god hygienje for at undgå betændelse i området. Din tandlæge kan vejlede dig i, hvordan du bedst holder tænderne rene og sunde.

Hos Tandklinik Nørregade behandler vi næsten alle former for gener ved visdomstænder. En fjernelse af en visdomstand foregår enten ved en udtrækning eller ved en simpel operation. Inden operationen vil tandlægen tage et røntgenbillede af visdomstanden for at se, hvordan tanden og særligt roden ligger i kæben. Der gives lokalbedøvelse og penicillin, og du skal ikke faste inden operationen.

Læs mere om behandling af visdomstænder på Tandlægeforeningens hjemmeside her.

Vi tager imod patienter fra Maribo, Bandholm, Rødby, Nakskov og resten af Lolland Kommune. Kontakt os gerne, hvis du har brug for råd og vejledning.

Print eller læs mere om visdomstænder her!