Visdomstænder

Gør din visdomstænder ondt?

Visdomstænder

Visdomstænder begynder som regel at komme frem i de sene teenageår eller i tyverne. De er placeret bagerst i over- og undermunden. Når visdomstænderne begynder at bryde frem, så kan der evt. opstå en smule ømhed. Der kan også forekomme hævelse, rødme, synkebesvær og i sjældne tilfælde feber. Hvis du har problemer med en visdomstand over en længere periode, så er det bedst at gå til tandlægen med det.

Nogle gange bliver man nødt til at fjerne en visdomstand. Det kan der være forskellige årsager til. En visdomstand, der ikke vokser ordentligt ud kan give betændelse i området omkring den. Der kan også opstå en cyste, som er et væskefyldt hulrum, rundt om kronen på tanden.
Hos nogle mennesker er kæben for smal og der er ikke plads til den nye tand, som kan genere resten af tandsættet. I disse tilfælde kan det nogle gange også være nødvendigt at fjerne tanden.

Visdomstænderne kan være svære at holde rene, fordi de sidder så langt bag i munden. Det er dog vigtigt at opretholde god hygienje for at undgå betændelse i området. Din tandlæge kan vejlede dig i hvordan du bedst holder tænderne rene og sunde.

Hos Tandklinik Nørregade behandler vi næsten alle former for gener ved visdomstænder. En fjernelse af en visdomstand foregår meget simpelt, enten ved en udtrækning eller ved en simpel operation. Der gives lokalbedøvelse og penicillin.

Kontakt os:

Tandlægen i Maribo